Det er vigtigt, at du holder hovedet oppe som pårørende.

Faktisk er det lige så vigtigt, som det er, at den syge får behandling.

Derfor er det vigtigt at passe på sig selv – Men hvordan er det lige man gør det?   

 

Husk iltmasken

Du kan sammenligne din situation som pårørende med iltmaskne i et fly:

du skal komme din egen iltmaske på, før du kan hjælpe andre. 

Du skal sørge for at dit eget helbred er godt, før at du kan hjælpe nogen, der har depression.  

…“36 procent af pårørende udvikler stress som direkte følge af livet som pårørende” …

Du kan ikke være en støtte, hvis du falder under for det uundgåelige pres, du oplever som pårørende.  

Det er først når dine egne behov er taget hånd om, at du har den energi, der kræves for at kunne støtte den syge.

 

1. Husk dine grænser

Det er en selvfølge at du gerne vil hjælpe den, du er pårørende til, men husk at du ikke kan hjælpe med alt.  

Hvis du hjælper konstant, vil dit lys brænde ud til sidst.  

Råd: For at undgå at dit lys brænder ud, skal du sætte klare grænser for hvad du er villig til- og i stand til at gøre.

Tal forsigtigt med den syge om hvad du føler, og hvilke grænser du bliver nødt til at sætte, for at kunne bevare din energi.

Desværre glemmer mange pårørende at sætte grænser. Så husk det. 

 

2. Prioriter din hverdag

Som pårørende kan det ikke undgås at der sker ændringer i dine daglige rutiner. 

Dog er det vigtigt at du husker at pleje dit eget liv.  

Råd: Sørg for at lave ting der giver dig en pause fra din rolle som pårørende. 

Du kan tilmelde dig en ugentlig sportsaktivitet. 

Eller lave en ugentlig aftale med en ven eller veninde, hvor i går på café. 

Eller noget helt tredje.  

Det vigtigste er, at du sørger for at have aktiviteter i din hverdag, som giver dig noget at se frem til.

Aktiviteter som giver dig en pause fra din rolle som pårørende. 

Derudover er det en stor hjælp for den syge at vide, at du husker at gøre ting, der gør dig glad.  

 

3. Hav en back-up plan ved aftaler

Det er vigtigt at lave aktiviteter sammen, som giver glæde til dig og den du er pårørende til.

Aktiviteter som i kan glæde jer til sammen.

Men desværre ender det tit med, at den syge aflyser i sidste øjeblik.

Sygdommen træder i karakter, og han eller hun kan ikke overskue at komme afsted.

Det resulterer i dårlig samvittighed og forværret sindstilstand.  

Dog kan det i mange tilfælde undgås hvis du har en back-up plan. 

Råd: Når du laver en aftale med den person du er pårørende til, så lav også en aftale med en ven eller veninde der kan træde i den syges sted, hvis den syge pludselig aflyser.

Hvis du bliver hjemme, er der stor risiko for, at den syge får dårlig samvittighed i flere dage.

Så sørg for at den person du er pårørende til, ved, at det er okay at sige fra i sidste øjeblik, og at du nok skal få en god dag alligevel. 

 

(Indholdet af denne artikel er kun til information og IKKE en erstatning for professionel rådgivning, diagnose eller behandling.)

 

Kilder:

Interviews med danske pårørende foretaget af HjælpTilPårørende.dk

Harvard Medical School Special Health Report (link)

Foreningen Danske Pårørende (link)

Helpguide.org (link)

 

Læs også: 

Depression Indefra:

Hvordan føles en depression?

Depression, en form for smerte

Depression: Lyst til at dø

Depression: Et skjult monster i mit indre

Dagbog fra en pårørende:

Det reddede mig, at jeg satte grænser

Mine venner hjalp med mig at undgå stress

Elektrochok: Jamen, kan man det?

Kære depression: Hvor fanden er min far henne?

Artikler – Hjælp Til Pårørende

5 ting at sige (og ikke at sige) på de dårlige dage

10 spørgsmål til at starte og føre en samtale

 

OBS:

Hvis du kender en der kan bruge rådene fra artiklen, eller hvis du selv har gode råd at dele – så del endelig artiklen eller skriv en kommentar i kommentarfeltet