Vælg en side

5 råd til hvordan du passer bedre på pårørende i din virksomhed 

22% af dine medarbejdere er pårørende til psykisk sygdom. Anerkender du de udfordringer, som de står overfor?

Når en af dine medarbejdere står i en pårørendesituation fylder bekymringerne hos den pårørende og kan sætte gang i tankerne hele dagen og stjæle en masse energi. Samtidig overtager personen ofte alt det praktiske i hjemmet. 

Alt dette foregår mens arbejdet skal vedligeholdes, og faktisk oplever 2 ud af 3 pårørende, at de går på arbejde selvom de ikke kan overskue det.  

En dag flyder bægeret over, og det kan føre til en stressrelateret sygemelding.  

Hvorfor spørger medarbejderen
ikke om hjælp
? 

Ofte går der alt for længe, før pårørende fortæller dig, deres leder, om deres pårørendesituation. En stor grund til det er, at mange ikke føler sig fortjent til din hjælp. Det betyder, at pårørende i mange tilfælde først går til dig, når de oplever seriøse symptomer eller mentale nedbrud. Allerede inden dette tidspunkt er den kognitive kapacitet i form af hukommelse, koncentration, beslutningsevne, overblik allerede faldet med over 20%. 

 Den kognitive kapacitet er allerede
faldet med over 20%
 

Derfor er det vigtigt at du som leder ikke undervurderer din rolle i at gribe tidligt ind, hvis du er bekymret for en medarbejder. 

Her får du 5 råd til, hvordan du passer bedre på pårørende i din virksomhed og dermed forebygger sygemeldinger. 

1. Aktivér kollegaerne 

Undersøgelser viser, at medarbejdere, der er i en svær pårørendesituation meget sjældent henvender sig til dig. For det meste vil det være dig eller en kollega, der opdager at noget er forandret.  

Derfor skaber det stor værdi at aktivere dine medarbejdere, især dem der ikke besidder en lederrolle, og få dem til at være opmærksomme på hinanden. En god idé er at opfordre dem til at henvende sig til dig, når de opdager, at en anden har det skidt, så du kan handle på det. 

 

2. Hold øje med adfærdsændringer 

Samarbejdsvanskeligheder, lavere produktivitet, tristhed, negativitet, klager og øget sygefravær? 

Disse faktorer kan være tegn på, at du skal reagere. Vær opmærksom på, at mange pårørende ikke selv vil opdage deres adfærdsændringer, du skal derfor gerne dele dine bekymringer med den pårørende i et trygt og privat miljø. 

3. Sørg for at have en handleplan for pårørende 

Et værktøj, du kan implementere nu og her, er en handleplan. Så er du sikker på, at du er forberedt hvis en medarbejder er på vej til at blive stresset af at være pårørende eller allerede er blevet det. 

Sørg for at have svar på følgende spørgsmål: 

  • Hvordan kan I som organisation hjælpe en pårørende, så I kan undgå en stressrelateret sygemelding? 
  • Hvad kan og må du som leder gøre for at hjælpe? 
  • Hvad gør I, når en pårørende er gået ned med stress? 
  • Hvad er proceduren for at få den pårørende tilbage i arbejde, hvis skaden allerede er sket? 

4. Dækker jeres forsikring? 

Hvis I har en forsikringsordning, er det vigtigt at finde ud af, om pårørende er dækket. Det kan hjælpe de pårørende og give dem værktøjer til selvhjælp. 

5. Du skal på banen inden kampen er slut 

Det bedste er at tilbyde hjælp inden sygemeldingen sker. Hvis sygemeldingen allerede er blevet en realitet, er det vigtigt at blive ved med at hjælpe, fordi sygemeldingen ellers ofte vil trække ud. 

Husk, at pårørende har brug for hjælp, der er henvendt til det “hele menneske”. Man kan ikke nøjes med at se på arbejdslivet. 

Den vigtigste hjælp for
den pårørende er DIG!
 

Det vigtigste og mest effektive hjælp en pårørende kan få på sin arbejdsplads er dig som leder. Det værste du kan gøre, er ikke at gøre noget. 

 

Kilder: 

Bedre Psykiatri 2013 

 

 

 

 

Få flere gode råd til, hvordan du støtter dine medarbejder, når de er pårørende.

* indicates required




Privatlivspolitik