Synes du også det kan være stressende at være pårørende? Læs med her og få en guide til, hvordan du fortæller din leder det

Samuel Kirk-Haugstrup

Chef psykolog hos OrbisCure

Derfor skal du inddrage din arbejdsplads

At være pårørende til en med en psykisk sygdom kan være en stor stressfaktor. Forskning viser nemlig, at dét at være pårørende, er forbundet med øget risiko for at blive alvorligt stresset. På trods af det, tænker mange pårørende, at de ikke fortjener ekstra hensyn fra deres arbejdsplads, for "det er jo ikke dem, der er syge".

Mange forestiller sig, at deres arbejdsplads tænker, at de er svage, hvis de beder om ekstra hensyn, fordi de skal være der for deres kære. Eller måske mistror de grunden til, at du spørger om særlige hensyn, og tænker, at du bare bruger det som en undskyldning for at arbejde mindre. Men det at være pårørende er en ligeså legitim grund til stress som alle andre.

Selvom det kan være angstprovokerende at fortælle din chef og kollegaer, at din søn har en svær depression, eller at din datter lider af angst, så kan det være en lettelse at fortælle det. De fleste pårørende fortæller netop, at det er en lettelse at få det sagt, fordi de ikke længere er nødt til at skjule det, og at lyve om, hvordan det står til på hjemmefronten.

De fleste pårørende, som er åbne om deres situation, siger samtidig, at de er blevet mødt med forståelse og medfølelse på deres arbejdsplads. Og de oplever, at arbejdslivet bliver nemmere, fordi deres chef og kollegaer nu ved, hvilke hensyn de skal tage, når de kender til deres rolle som pårørende.

Der er altså to grunde til, at det er en god ide at fortælle din leder, at du er pårørende:

  1. Du skal ikke længere gå og skjule det.
  2. Din arbejdsplads kan tage de rigtige hensyn til dig, så du ikke selv ender med at blive alvorligt stresset.

Når du skal fortælle din leder, at du er pårørende

Der er forskellige måder at inddrage din arbejdsplads i din situation som pårørende.

Jeg anbefaler, at du som det første fortæller din leder det, fordi han eller hun har de bedste muligheder for at ændre dine arbejdsvilkår, så der bliver taget de hensyn, du har brug for.

Og hvordan skal du så fortælle din chef, at du er pårørende?

Vi har samlet en guide med 3 trin til, hvordan du fortæller din chef, at du er pårørende.

  1. Forbered dig på samtalen
  2. Overvej hvordan du tager kontakt til din leder
  3. Selve samtalen

1. Forbered dig på samtalen

Det første du skal gøre, er at forberede dig inden samtalen, så du ved hvordan du skal indlede samtalen og har tænkt over måder din leder kan støtte dig på. Du skal med andre ord hjælpe din chef med at hjælpe dig.

Du forbereder dig på samtalen ved at stille dig selv følgende tre spørgsmål:

1. Hvad er jeg komfortabel med at fortælle?
Din leder behøver formegentlig ikke vide alt om din situation som pårørende. Spørg derfor dig selv, hvad du føler dig tilpas med at fortælle, og fortæl ikke mere end det. En hjælp til at finde ud af hvor meget, du skal fortælle, er ved at fokusere på, hvordan din situation som pårørende påvirker dit arbejde. Det er derfor det andet spørgsmål du skal stille dig selv.

2. Hvordan påvirker min situation som pårørende mit arbejde?
Betyder din rolle som pårørende f.eks., at du føler dig fraværende på arbejdet, fordi du tænker på, hvordan din kære har det? Eller har du svært ved at nå de samme opgaver som tidligere, efter at dit barn er blevet syg, og det gør dig stresset? Har du svært ved at skabe overblik og få prioriteret dine opgaver, fordi har mindre overskud end du plejer? Eller føler du ikke, at du kan tillade dig at blive ved med at tage fri, for at tage til lægebesøg med din søn, og det giver dig dårlig samvittighed?

3. Hvad kan min chef gøre, for at hjælpe?
Det er rigtig godt at tænke over, hvordan din chef kan hjælpe dig. Det viser din chef, at du er forberedt, og det gør det nemmere for ham eller hende at hjælpe dig.

Ting der kunne gøre dit arbejde mere overkommeligt, er fx bedre work-life balance med mulighed for flere hjemmearbejdsdage, fleksible mødetider eller nedsat tid i en periode. Det kan også være at det simpelthen bare er dét, at din chef kender til din situation og har større forståelse for dit manglende overskud, der vil være en hjælp i sig selv.

Kan du ikke komme i tanke om konkrete ting, din leder kan gøre, er det også helt ok. Bare det, at du har overvejet det, vil gøre budskabet til din chef mere klart, og det bliver dermed nemmere for jer sammen at finde frem til, hvad der kan hjælpe dig. Det kan være en god ide at skrive noter til hvert spørgsmål og tage noterne med til selve samtalen med din chef, så du er sikker på, at du husker dine overvejelser.

2. Overvej hvordan du tager kontakt til din leder

Det andet du skal gøre, inden du taler med din chef om, at du er pårørende er at overveje, hvordan du bedst tager kontakt til din leder.

Der er forskellige måder at tage kontakt til din leder på, som bl.a. afhænger af, hvad der er kutyme for på din arbejdsplads og hvilket forhold, du har til din leder. Hvis du har et tæt og måske personligt forhold til din chef, er det måske nemt for dig lige at stikke hovedet ind og spørge, om I kan tage en snak.

Har I en mere formel relation, kan det være, at det er bedre at booke et møde. Hvis I ikke har et tæt forhold, kan du også overveje, om du kan få en god kollega, din tillidsrepræsentant eller en HR-medarbejder til at gå sammen med dig til din leder, så du er mere tryg ved at tage snakken.

3. Selve samtalen

Når du har forberedt, hvad du gerne vil sige, og taget kontakt til din leder om at have en samtale, er du klar til selve samtalen.
Til selve samtalen kan det være en god ide at have en overordnet dagsorden. Her kan du f.eks. tage udgangspunkt i de noter, som du tog, da du forberedte dig til samtalen.

Et forslag til en overordnet dagsorden kunne være:

  • Fortæl om din situation som pårørende. Hvem du er pårørende til evt. Hvilke udfordringer de har og hvor længe de har haft dem.
  • Fortæl hvad jeres situation betyder for dit arbejde.
  • Del dine tanker om, hvordan din chef og arbejdspladsen kan tage hensyn til din situation.

Det kan også være en god ide at tale om, hvorvidt dine kollegaer skal vide noget og om det er noget, du gerne vil have din chef til at hjælpe med at sige. Som afslutning på jeres samtale, er det også en god ide at aftale

  1. Hvad er næste skridt
  2. Hvem gør hvad
  3. Hvornår skal I tale sammen igen


Selvom det kan være angstprovokerende at fortælle din chef om din situation som pårørende, så er det vigtigt, at du gør det, for at der kan blive taget de rigtige hensyn til dig.

I denne artikel har du læst, hvorfor det er vigtigt, at du som pårørende inddrager din arbejdsplads, hvis du selv er stresset. Er du interesseret i at vide mere om stress og hvordan du håndterer det? OrbisCure er eksperter i stresshåndtering og har skrevet, som du kan læse her.

A pair of hands grabbing each

Brug for et frirum, hvor du kan møde andre pårørende?

Hent appen

Blog

Hør fra andre, der har psykisk sygdom inde på livet. Se alle indlæg.